ניהול תזרים מזומנים לעסק
מאמר על ניהול תזרים מזומנים לעסק

ניהול תזרים מזומנים במשפט אחד  – ניהול הפער שבין הכסף אותו העסק אמור לקבל מלקוחותיו, לבין הכסף אותו הוא חייב לשלם לספקיו ועובדיו. 

ניהול תזרים מזומנים הוא אחד מגורמי המפתח המשמעותיים ביותר להצלחה או כישלון בכל עסק! למרות שמרבית בעלי העסקים מכירים את הסטטיסטיקה ויודעים את חשיבות ניהול תזרים המזומנים, עדיין עסקים רבים נופלים בגלל תזרים המזומנים.

למה זה קורה?

להיות בעל עסק זה בוודאי לא עניין פשוט. בעיקר כאשר מדברים על עסק קטן – הבעלים למעשה אחראי על הכול! שיווק, מכירות, תפעול שוטף, אסטרטגיה, גיוס וניהול כ"א וכן – גם ניהול הכספים ובתוכו תזרים המזומנים.

לכן לעתים ניהול תזרים המזומנים "נשכח" או פשוט לא מבוצע.

למה זה מסוכן?

כי עסק יכול להציג רווחים בדוח רווח והפסד ועדיין לא לעמוד בהתחייבויות השוטפות שלו. לכן החשיבות הגדולה בניהול תזרים מזומנים. עסקים רבים נופלים לא בגלל שהם לא רווחיים, אלא בגלל שהם לא מנהלים את תזרים המזומנים של העסק.

איך זה קורה?

קחו למשל עסק שהלקוחות שלו משלמים בתנאי ש+90, בזמן הזה העסק צריך לשלם משכורות לעובדים שלו (ש + 10 במקסימום), צריך לשלם לספקים שלו  – נניח בתנאי ש+60 (אם העסק קונה את המוצרים שלו ביבוא אז ישלם על היבוא במזומן).

ייתכן ואף המוצרים נמצאים למשך תקופה במלאי עד שהם נמכרים וגם את התקופה הזו העסק צריך לממן.

אז מה קורה בעסק הזה – יכול להיות שהוא רווחי מאוד במכירות שלו, אבל עדיין הוא צריך לשלם לעובדים ולספקים לפני שהוא מקבל את התקבולים מהלקוחות שלו (ש+90 אמרנו).

אז אם עסק כזה לא ינהל את תזרים המזומנים בצורה נכונה, הוא פשוט יקרוס.